Analı dünyam 2004 - 2
Analı dünyam 2004 - 2
Getdim qapıya mırhamır olduğunu, həyətdə
zəncirdə olan iti, qapının cırhacır olmasını o vaxtkı dabanalı qapıların
açılanda cırıldaması kimi izah edirdi anam. Dədə-baba toylarından danışardı
anam. Gəlin gətirmək, qız köçürmək xalqımızın ən əziz adətlərindəndir. Bütün
ata-anaların ən böyük arzusu övlad evləndirmək, nəvə-nəticə səsi eşitmək
olubdur. Qədimdən ta indiyədək bu gözəl adət-ənənə nəsildən-nəslə keçib, öz
paklığını, təravətini saxlayıb. Ağsaqqallarımız, ağbirçəklərimiz cavanların muraza yetişməsi
üçün həmişə qabağa düşüblər, öz ulu sözləri ilə ürəklərə yol tapıb, bəzən
inadkarlıq göstərən ata-ananın «saqqızını oğurlayıblar». Elçilik həmişə
müqəddəs sayılıb ulularımızın nəzərində. Ancaq indi bəziləri oğul evləndirməyi,
qız köçürməyi qazanc mənbəyinə çevirmək, pul-para yığıb var-dövlət sahibi olmaq
istəyirlər, bu müqəddəs adətə kölgə salırlar. Belə üzdəniraqları gördükcə
kəndimizin o çağları yadıma düşür, xəyal məni çəkib uzaqlara aparır...
Hər axşamçağı yanaqlarından qan daman uzun
hörüklü qızlar səhəng götürüb bulağa gələrdilər. Onlar su dolu səhəngləri ya
şələdə, ya da çiyinlərində aparardılar. Ərgən oğlanlar da gəlib bulaqdan su
içə-içə gözaltı qızlara baxardılar. Könülləri tutana ürəklərində yer
verərdilər. Qohum-əqraba duyuq düşənə kimi ara adamları vasitəsiylə qızın
fikrini öyrənərdilər. Razılıq əldə olunandan sonra oğlanın anası qızın anası
ilə xəlvəti sövdələşərdilər. Sonra oğlan tərəfin ağbirçəkləri yığışıb fal
açardılar. Bir uşağı çağırıb deyərdilər: «Al bu qaşığı apar sal səhəngin
ağzına». Uşaq da qaşığı aparıb salardı səhəngin ağzına. Əgər qaşığın ağzı
qadınlara tərəf düşsəydi, niyyət hasil olmuş hesab edilərdi, gün təyin edib
elçiliyə getmək olardı. Elçilər gələndə qızın tay-tuşları qıza zarafat edib
deyərdilər:
Yağış
yağar, qar çilər,
Qapını
kəsər elçilər.
Anan
deyir- gəl verək,
Atan
deyir-qoy görək.
Qızlar şaqqanaq çəkib gülərdilər. Elçilik
zamanı toy günü müəyyənləşərdi. Qız evinə qadınlar dəstə-dəstə gedib hər kəs öz
imkanı daxilində «ivid» salardılar. Bundan sonra xınayaxdı olardı. Qız toyu
şənbə gününə təyin edilərdi. Bu toya əsasən qadınlar gedərdilər. Qız evinə toy
qoyunu aparana bir cüt naxışlı corab verib cibinə çərəz (xuruş) tökərdilər. Qız
evində cer-cehiz hazırlığı görüləndə oğlan evi «çörək bişdi», «paltar biçdi»
mərasimi keçirərdi. Kənd camaatı gəlib göz aydınlığı verərdilər. Çörək bişirən deyərdi:
—
Al gör bu toy çörəyi yaxşı bişib?
Paltar
tikən tikdiyi paltarı göstərərdi:
—
Bax gör bu paltar gəlinə layiqdir?
Baxanlar «Allah mübarək eləsin!».—deyib
zəhmət çəkənlərə gücü çatan hörməti edərdilər. Şənbə günü axşam oğlan evinin
yaxın adamları toy qoyunlarını kəsməyə gələrdilər.
Qəssab zarafatla:
—Ay
balam, bu bıçaq kəsmir axı, -deyərdi.
Toy sahibi qabağa çıxıb qəssabın bıçağını
«itiləyərdi». Bazar günü gün çeşdə qalxanda artıq hər şey hazır olardı. Toyxana
bəzənərdi, həyət-baca sulanardı. Qara zurna çalan Xəlyəddin Kərimovun dəstəsi
gəlib onlar üçün ayrılmış yerdə əyləşərdilər. Dəstəsi deyəndə bir
az yekə çıxır, onlar üç nəfər olardı. Xəlyəddin,
Bəxtiyar, Eynulla; ara zurna çalan, züy tutan (dəmçi), nağaraçı. Üçü də kəndin
yetirməsi. Zurnaçı ha püləyərdi, zurnadan səs çıxmazdı. Deyərdi:«Zurnanın
boğazı tutulub,dili açılmır.» Bir nəfər yaxın adam zurnanın dilini açardı. İki
nəfər ayağı yüngül ağsaqqal düşüb oynayardı, xeyir dua verərdi. Kənd camaatı
uşaqdan böyüyə dəvət olunan da, olunmayan da hamı axışıb toya gələrdilər.
Toybaşı çox diqqətlə növbəni izləyər, arzu edənləri oynadardı. Oynayanların
əlinə pul verib çağırtdırardılar.
—Filankəsin,
filankəsin subaylarına borc olsun, şabaş!
Orasını da deyim ki, başa pul atmazdılar.
Ələ verilən puldan toybaşı «zdaç» çıxardı, qalanını qaytarıb sahibinə
verərdilər. Çalğıçılar da ancaq şabaşa yığılan pula gələrdilər. Bəxtlərinə
istər az olsun, istər çox, adət belə idi.
Günortadan sonra toybaşı bildirərdi ki,
vaxtdır gedirik gəlini gətirməyə. Qız evinə xonçaları götürənlər düzələrdilər
cərgəyə. Qız anası kəbin kağızını almamış bəy adamlarını içəri buraxmazdı.
Kəbin kağızını verən adam xələt, qapı kəsən pul alardı.Amma hər şeyin qədəri
əvvəlcədən məlum idi. Süd pulu, döşək pulu, qapıkəsdi pulu və s.Bundan sonra
«bel bağlama»mərasimi başlayardı. Gəlinin belini qaynı bağlamalı idi. Qaynı
olmasaydı, yaxın qohumlarından biri bu
vəzifəni icra edərdi. Bir qırmızı yaylığı qızın baş tərəfindən gətirib belinə
bağlayar və dualar oxuyardılar. Qız gəlinlik libasında olanda atası gəlib
alnından öpüb xeyir-dua verərdi. Bundan sonra bütün yaxın adamlar
xudahafizləşərdilər. Gəlini ata evindən çıxardıb böyük izdihamla, alqışlarla,
qara zurnanın müşayiətiylə aparardılar bəy evinə. Həyətə çatanda izdiham daha
da canlanardı. Bir nəfər zarafatcıl adam deyərdi:
Gəlin gəlir,
xan gəlir,
Evləri yıxan gəlir.
Əlində zağlı ülgüc,
Başları qırxan gəlir
Gəlin gəlir, ozan gəlir
Pərgarımı pozan gəlir
Oğlumun gecə mollası
Cadu-piti yazan gəlir.
Hamı gülüşərdi, toybaşı qabağa çıxıb camaata
elan edərdi:
—Kimin
xələti var, gətirsin!
O vaxt pul yazdırma yox idi. Xələt yığımı
qurtaran kimi toybaşı işarə edərdi: Bir nəfər çevik adam gətirdiyi unu
qaynatanın başına səpərdi. Buna bərəkət rəmzi kimi baxardılar. Təzə bəy əlində
alma, yanında da sağdış-soldış uca bir yerdə, damın üstündə durardı. Gəlin evə
daxil olma məqamında bəy əlindəki alma ilə onu vurardı. Bəzən elə vurardılar
ki, gəlinin başı şişərdi. Bir iman-quran sahibi qarı isə ətəyindəki şirniyyatı
gəlinin başına tökərdi. Aman Allah! Necə gözəl mənzərə yaranardı.
Hamı məclisdə yerini tutandan sonra ev
sahibi üzünü məclisə tutub «xoş gəldin» deyərdi, razılığını bildirərdi və
istədiyi bir nəfər «dilli-ağızlı» adamı masabəyi seçərdi. Məsabəyi hələ işə
başlamamış xəbər gələrdi ki, aşpaz deyir ki, «qazanın ağzı açılmır». Bəy,
sağdış, soldış gedib qazanın ağzını «açardılar». Məclis qızışardı.
Oruc tutan, namaz qılan idi ağbirçək anam.
Sübhdən onun oxuduğu dualar dolardı qulaqlarıma. Namaz qılmağın əhəmiyyətini
necə gözəl təhlil edərdi, xudaya! Namaz qılmayan adamları benamaz adlandırardı
anam. Dərya kənarı ilə köç gedirmiş. Bir benamazın dişi ağrıyır. O, dişini
çəkib atır dəryaya, balıqlar bu əcaib əşyanı görüb düşürlər üstünə. Dərya
təlatümə gəlir, nəhənglər zara gəlir, bundan baş aça bilmirlər. Bu mənzərəni
seyr edən aqil deyir:
Köçün
uymaz köçənlərin köçünə,
O
dünyada halın necə keçinə.
Bir
dəndənə atdın dərya içinə,
Nəhəngləri
gətdi zara, benamaz.
Köç
eləyib bu dünyadan köçəndə,
Cəhənnəmin
ağ şərbətin içəndə,
Ağzı polad
qıl körpüdən keçəndə,
Əlin çatmaz
ciloydara, benamaz.
Belə olanda axirət dünyasında benamazın
halının necə olacağı aydın təsvir edilir. Gərdişin gəliş-gedişini bayatı ilə
izah edərdi anam.
Baba
dayı,
Haylayır
baba dayı.
Gah
minir day babanı,
Gah
minir baba dayı.
Danışardı ki, karvan gedəndə bir qocanın atı
qulunlayır. Atın yükü ağır, qulun da yeriyə bilmir. Baba əlacsız qalıb qulunu
alır boynuna. Aqil bu bayatıda birinin ata minməsini, birinin atdan düşməsini,
gərdişin tərəqqi-tənəzzül oyunlarına bənzədir. Zamanın amansız qanunları,
dövrün sərtliyi, insanlara edilən sitəm anamın da könlünə nisgil doldurardı.
Mən
aşığam bağbansız,
Dəvə
gördüm sarvansız.
Hamıya
dərman yazdım,
Özüm
qaldım dərmansız.
Bir dəfə
bir nəfər yaxın qonşusuna əmanət verir. Qonşu da əmanətə xəyanət edir.
Əmanət verən deyir:
Bağça,
barın budumu?
Heyvan,
narın budumu,
Özündən
deyən qonşu,
Etibarın
budumu?
Bir dəfə bir oğlanın meşədə moruq yığan qıza
gözü düşür.Qızın baxışları onun sinəsinə ox kimi sancılır.Anası oğlunun dərdini
soruşanda,oğlu bayatı ilə cavab verir.
Meşəli
yerdə,
Tər
bənövşəli yerdə.
Sinəmə
bir ox dəydi,
Qaldım
döşəli yerdə,-deyir.
Anam deyərdi: «Bizi yaradan allah namazı,
orucu öz bəndələrinə borc göndərib. Bütün müsəlmanlar o borcu qaytarmalıdırlar.
Əgər qaytarmasalar onlar cəhənnəm odunda yanacaqlar.» Amma sonra elmi cəhətdən
necə gözəl təhlil edərdi nurani anam. Sübhdən qalxmağın, sübh namazı qılmağın
xeyrindən danışırdı. Sübh gecə ilə gündüzün təhvil təslim dövrüdür. Bu zaman
hava süzülüb təmizlənir. Havanın tərkibində yod, brom olur. Təmiz hava ilə
tənəffüs etmək orqanizmdə oksidləşməni gücləndirir. Bundan sonra dəstamaz
başlayır. Bu zaman bədənin seçmə üzvləri yuyulur. Onlar xəstəliklərə tez
tutulan üzvlərdir. Buruna su çəkmək burunun selikli qişasını iltihaba qarşı
dözümlü edir. Boğazı qar-qara etmək badamcıqları möhkəmlədir. Hamı bilir ki,
burun, qrip; boğaz, angina xəstəliyinə tez tutulur. Biz çox eşidirik: «Ona
soyuq su vermə, boğazı angina olar».
Amma anam buz kimi suyu çəkərdi başına,
olardı buz baltası kimi. Bütün damarların üzə çıxan yeri dirsəkdir. Dirsək bir
yerə toxunanda elə bil adamı tok vurur. Əmgək deyilən yeri hamı tanıyır. Ora
daş dəysə adam o dünyalıq olar. Oranı sakitləşdirmək çox faydalıdır. Bunların hamısından
sonra namaza durmaq. Fikir verin, əllər qulağın ardına gedir. Başı üç dəfə qaldırıb göyə baxmaq boynunu hərəkət
etdirir. Dizləri qatlamadan qaməti əymək, səcdəyə enib alnı möhürün üstünə
qoymaq heç də biz düşündüyümüz kimi deyil, o, ürəyi masaj etməkdir. Bütün bu
proseslərdən sonra oturub Allah qarşısında dua etmək mərasimi başlayır.
Namazdan sonra adam gümrah halda yapışır işin qulpundan. Açığını deyim ki,
namaz qılan adam şər işlərə meyl etmir. Onun qəlbində həmişə xeyirxah əməllər
yaşayır. Qara fikirlər onu haqlayana qədər günorta namazının vaxtı çatır...
Dostluq, sədaqət, halal duz-çörək, inam, öz
şəxsiyyətini tanımaq, nəzakətli olmaq, müdriklərə hörmət, özünün və başqasının
sirrini saxlamaq, yersiz danışmamaq, şirin dillə başqalarının qəlbinə girmək
kimi gözəl xüsusiyyətlər diləyərdi anam yer üzünün əşrəfi olan insanlara. Geri
qayıtması mümkün olmayan şeylər üçün təəssüflənməyə dəyməz,- deyərdi. Deyilmiş
söz, açılmış güllə, keçmiş ömür, baş vermiş qəza heç vaxt geri qayıtmaz.
İnsanın xoşbəxtliyini düz danışmaqda, sirri
möhkəm saxlamaqda, halal maya kəsb etməkdə, özünü həmişə sadə aparmaqda görürdü
anam. Səbr etməsən arzuya çatmazsan, təvazökar olmasan məhəbbət qazanmazsan,
səy göstərməsən elm əldə bilməzsən, -deyərdi müdrik
anam. İnsanları paxıllıqdan, xəsislikdən, namərdlikdən uzaqlaşdırmaqla
bərabər, böyük əngəllər törədən şeyləri nifrətlə qarşılayardı.Ləclikdən
rüsvayçılıq, acıqdan peşmançılıq, nalayıq danışmaqdan düşmənçilik, tənbəllikdən
alçaqlıq baş verə biləcəyini dönə-dönə beynimizə yeridirdi anam. O, bildirirdi
ki, yalançıda tam insaniyyətlik, paxılda xoşbəxtlik, həsəd aparanda rahatlıq,
bədxasiyyətdə böyüklük, müdriklik olmaz.
Ağıl və bilik, ədalət və doğruçuluq, səbr və
həya insana hava və su kimi lazımdır. Sonra da zarafatyana deyərdi: «kişini 3
şey zəif salar:çoxlu düşmən, çoxlu borc, çoxlu arvad.» Oruc tutmağın da
əhəmiyyətini maraqla danışardı anam. Deyərdi ki,insan 4 şeyə müvazinətini yaxşı
saxlaya bilər: qan, bəlğəm, hava, öd. Bunlardan hansı biri ya artıq, ya da kəm
olsa insan öz müvazinətini itirər. İnsan çox yeyəndə bədəndə kökəlmə, mədədə
piylənmə gedir. Qarın nahiyəsi böyüyür, əyilib qalxmaq, corabı geyinmək belə
çətinlik törədir. Mədə böyüyür, qaraciyəri sıxır, qaraciyər ödü. Mədəyə öd çox
gəlsə turşuluq artır, az gəlsə həzm çətinləşir. Ona görə də adam bir müddət öz
daxili imkanları-öz «vəsaiti» hesabına yaşamalıdır. Bu zaman artıq piylər
əriyir. Həzm sistemi normallaşır. Çox eşitmişəm orucduqdan sonra adamlar
bir-birinə-«mən özümü çox gümrah hiss edirəm»
-deyirlər.Həm
də «çox yemək adamı az yeməkdən də qoyar» el məsəlini yadımıza salırdı anam.
Anam həmişə deyərdi:
—Allah
tala öz bəndələrinə min dərd göndərib, min bir dərman. Dərmanları tapıb dərdə
çarə qılmaq üçün ağıl, şüur, kamal, dərrakə bəxş edib insanlara.
Anam gözəl loğman idi. Bir çox xəstəlikləri
türkəçarə müalicə edərdi. Ən sərfəlisi o idi ki, bütün otları yığar, qurudar və
ayrı-ayrı kisələrə doldurardı, samanlığımızdan asardı. İçində tütün olan kisəni
göstərib deyərdi:
Qara tənbəki, boz kisə,
Çək saqqalı ver
hisə.
Anamın savadı olmasa da, hər kisədə hansı
otun, hansı dərdə dərman olduğunu bilirdi.
Anam vəfatından bir az əvvəl yenə qız-gəlini
başına yığıb maraqlı söhbətlər edirdi:
—Bax,
qızlar, öyrənin, mən bildiklərimi goruma aparmayacağam ki, nəvəmi, nəticəmi,
kötücəmi
görmüşəm.Eh! Nə vədənin adamıyam.
Əzizinəm
bir də mən,
İnci
də mən, dürr də mən.
Ömür
keçdi, gün keçdi,
Cavan
olmam bir də mən.
Mənim başım müsibətlər çəkib. Qaçqınlıq,
qərib-qürbət ellər, kasıbçılıq...
1918-ci ildə biz didərgin olduq. Məndən
kiçik bacımı anam qoydu daşın dibinə, getdik. Sonra atam qayıtdı, qızı tapmadı.
Biz Qubadlının Qaraqaşlı kəndinə pənah gətirdik. Bizim kənddən Əziz adlı bir
ərrik qızı Nəsir adlı bir nəfər almaq istəyirdi. Onun arvadı vardı Zinyət (Zini
deyirdilər). O, Əzizə sifariş etmişdi:
Gülü
Gülüstan üstünə,
Gün
düşür bostan üstünə,
Gedin
o çaqqala deyin
Gəlməsin
aslan üstünə.
Əziz isə gör ona nə sifariş etmişdi:
Gülü
Gülüstan üstünə,
Gün
düşür bostan üstünə,
Gedin
o aslana deyin,
Dağ
gəlir aslan üstünə.
Bəli, anam həmişə, yanıqlı-yanıqlı bayatı
çağırardı. Cavan qız-gəlini başına yığıb bildiklərini onlara öyrədirdi.
Qız-gəlinlər yığıb gətirdikləri gicitkan, yemlik, quşəppə- yi, şomu, əvəlik, lilpar, çaşır, qanqal,
kəklikotu və turşəngdən anama da pay verərdilər. O, da bu pencərlərin xeyirli
cəhətlərin onlara izah edərdi.
Bax, qızlar bu lilpar çox faydalıdır. Onu
qaynadıb suyu ilə qotur tutmuş adamı çimizdirsələr tez sağalar. Bir söz deyəcəm
gülün.
Qoturam,
ay qoturam,
Qotur
qoymur dinc oturam.
Qaşıyıram
qanım çıxır,
Qaşımıram
canım çıxır.
Çaşır da yeməlidir. Adamın ağzının
acılığını aparır. Ancaq onu duza qoyanda bir az arpa qarışdırın ki, arpa çaşırı
ağartsın ağbaldır eləsin.
Alaqanqal,
südlüqanqal,
suluqanqal çox faydalıdır. Qanqaldan xalq deyimlərində də istifadə olunur.
«Get
qanqal otla ağzın dəvə ağzına dönsün»-deyiblər. Dəvə dedim yadıma bir el deyimi
düşdü. Deyirlər bir neçə maya dəvə yalda özlərini yelə verirmişlər. Nər dəvələr
çalda qanqal yeyirmişlər. Bir səyyah bu halı görüb belə bayatı çəkib:
Nərgizlər,
Bənövşələr,
nərgizlər,
Nər
budlu maya gördüm
Qoltuğunda
nər gizlər.
Bu
damaqda,
Bu
kefdə, bu damaqda,
Maya
nər sevdasında,
Nər
qanqal otlamaqda.
Qanqalın yetişmiş tumu şəkər xəstəliyinin
qənimidir. Körpə vaxtı isə gövdəsi yeməli olur. Dişlərin möhkəmlənməsinə kömək
edir, gözün nurunu artırır. Nənə qurban, bax yolların kənarında, qobularda
bitir. Qanqalı qartımamış yığın, yeyin.
Kəklikotu əsasən dağlarda,
qayaların sinəsində bitir. Çiçəyində yaxşı bal olur. Bal arısı kəklikotundan
güclü şirə yığır, doldurur şanlara. Onun çayını dəmləyib içirlər. Qan təzyiqi,
əsəbi, cingənə olan adamlar onun çayını içməsələr yaxşıdır. Kəklikotunu
qaynadıb suyunda çimmək çox faydalıdır. Bədəndə gedən duzlaşmanın qarşısını
alır. Başın bərk ağrıyanda qaynadıb suyu ilə başını yu, sağal! Göy öskürək,
zökəm xəstəliyinə tutulmuş adama buğunu vermək çox faydalıdır.
Qantəpər (bəzi bölgələrdə
ona Sarı çiçək də deyirlər) Eymənən adama çayını içirtsən onun qorxusunu
götürər. Qanaxma və qan təzyiqini normallaşdırır. Dəmləyib çayını içmək
öskürəyin qarşısını alır.
Zərinc (zirinc) meşələrdə
bitir, ağacının qabığı boz rəngdə olur. Meyvəsi sarılıq (Jeltuxa, Botgin)
xəstəliyinin dərmanıdır. Onun yarpaqları turşməzədir. Ovcunun içində əz, sürt
qara ciyərin üstünə xeyrini görərsən. Onun meyvəsini duza qoyurlar, iştah
açandır.
Zeytun çox dözümlü
ağacdır. Həmişə yaşıl olur. Onun meyvəsini duza qoyurlar, tumunun yağını
çıxarırlar. Onun tam yetişmiş tumundan 10 ədəd acqarına yeyən adam içkidən
imtina edər. Çox yararlı bitkidir.
Tərxun
bostan
bitkisidir. Ona çoxillik bitki də demək olar. Tərxunla bir neçə xəstəliyi
müalicə etmək mümkündür. Tərxun suyu, kişnişin suyunu bir də nar şirəsini
qarışdırıb bir gündə 7 dəfə, hər dəfə bir xörək qaşığı içmək qan təzyiqini
tənzimləyir. Tam sağalmaq istəyən bu əməliyyatı 10-15 gün təkrarlasa yaxşıdır.
Tərxun suyunda 15-20 ədəd şabalıdı qaynadıb yemək 14 dərdin dərmanıdır.
Yarpızla tərxunu qazanda qaynadıb suyu ilə başı yumaq saçı uzadır, tökülməyə
qoymur. Onun suyu ilə qarqara etmək iyrənmənin qarşısını alır. Tərxun suyu ilə
üzü yumaq üzdəki qırışların açılmasına kömək edir.
Əmənköməci ilə qaynadıb
buxarını ağzına çəksən diş ağrısı kəsilər, öskürək yox olar.
Boranı dənəsini acqarına
qurdu olan adama versən, qurdu tökülər. Ən yaxşısı əzib bala qatanda kəsəri bir
az da artır. Boranılı yarma, aş, umac sinə məlhəmidir, ye sağal.
A bala, elə yaralar var ki, onu sağaltmaq
üçün gərək bir neçə otdan, nə bilim tükdən, peyindən, soğandan, yağdan istifadə
edəsən.
Dolama, quşquyruğu, çiban çox ağrı verən
yaralardır. Onları tez yetişdirib sağaltmaq üçün bir baş soğan, bir qədər toyuq
peyni, bir az xam sabun bir də it tükü, olsa pişik tükü qarışdır yağda qovur,
qoy yaranın üstünə, yara yetişsin, deşilsin, canın ağrıdan, acıdan qurtarsın.
Şirin narın qabığını qurut, əz
ələkdən keçirib çay dəmlə, qarnı ağrıyan adama içirt, sağalıb olsun anadangəlmə. Narı yatmamışdan
əvvəl ye, yat. Sənin ağzında olan dadsızlıq, acılıq yox olacaq.
Ərik ağacının qabığını soy,
qurut və papiros kimi eş, yandır, çək, boğazında şiş olan adama xeyirdir.
Acıqovuq su kənarında yazın
ilk günlərində bitir. Qoyun ondan ötrü ölür. Acıqovuq olan sahəni otaranda
bəzən qoyun köpürdü, burnundan qan alırdın sağalırdı. Qar çiçəyi ilə eyni
vaxtda torpaqdan baş qaldırır.
Acıqovuqun kökünü çıxardıb qaynadın, həlimi
çox faydalıdır. İştahı açır, həzmə kömək edir. Uşaqlar qəbz olanda işlətmə
dərmanı kimi istifadə edilir. O həm də öd- qovucudur. Qaraciyər xəstəliyi
zamanı istifadə edilir. Onun indi vaxtıdır. Yığıb qurudub saxlayın.
Qaragilə meşələrdə olur.
Həmişəyaşıl kol bitkisidir. Dəmlə çayını iç, sidikqovucudur, həmçinin dezinfeksiyaedicidir.
Mırçılıq ot bitkisidir.
Dağlıq yerlərdə, qumsal yamaclarda bitir. Südlüdür, yığıb qurudursan. Ağacının
saqqızı çıxardılır. Dişləri saflaşdırır, dibini möhkəmlədir.
Qanatma
ot
bitkisidir. Onun da südündən yaxı düzəldib sınıq yerlərə sarğı, uşağı olmayan
qadınların belinə bağlayırlar.
Ögey ana qarın altından
çıxır. Qar çiçəyindən fərqi odur ki, qəhvəyi, bənövşəyi rəngdədir. Həlimi sinə
məlhəmidir, bəlğəmgətiricidir.
Üçyarpaq sucaq yerlərdə çox
bitir. Onun hazırlanmış həlimi dəri xəstəliyi zamanı işlədilir. Öd yollarını
açır və sidikqovucudur.
Qoyunqıranın həlimindən mədə
xəstəlikləri və kolit zamanı istifadə olunur.
Bağayarpağının çox cəhətlərini
bilirsiz. Lakin onun çayını dəmləyib içmək tənəffüs yollarının xəstəliyi
zamanı, astma-bronxit, bəlğəmgətiricidir.
Qatırquyruğu göllərdə bitir,
sulu yerlərdə çox olur. İsmayıllıda, Xızıda axtarsan taparsan. Xarici qanaxma,
böyrəklərin iltibahı zamanı işlətmək olar, ürək fəaliyyətinin zəifliyi zamanı
dəmlə çayını iç. Sidikqovucudur, dezinfeksiya edir. Qatırquyruğunun
yarpaqlarını əzib qoyunun yarasına qoysan milçək mici salmaz.
Dəmirtikan susuzluğa
dözümlüdür. Rişələri dərinliklərə işləyir. Bacaran bağban onun köklərinə yemiş,
qarpız toxumu yeridə bilsə çox dadlı yemiş, qarpız əmələ gələr. Onun kökünü
qazıb, çıxart yu, xırda-xırda doğra çay kimi dəmlə, iç. Mədə bağırsaqda olan
ləli-məli götürür. Yel qovucudur, həzmə kömək edir.
Biyan otu kökü dərinliklərə
gedən bitkidir. Oktyabr-noyabr ayında qazıb kökünü çıxart, qurut, balaca-balaca
doğra, çayını dəmlə iç, astma-bronxit nəfəs yollarını xırtadan təmizləyir.
Dəvədabanı yazda bitir. Sulu
yerdə, gözələrdə, arxın qırağında çox olur. Kök hissəsinə qarxort (kortum)
deyirlər. Enli, yaşıl yarpaqları olur. Kökünü qazıb çıxarıb yeyirlər.
Yarpaqlarını yığın qaynadın babasili olan adamı otuzdurun onun üstündə,
sağalsın getsin işinə.
—Öyrənin,
öləndə goruma aparmayacağam. Kənd yeridir, əkin-biçinlə məşğul olursunuz, oraq,
çin, kərənti (dəryaz) əlinizi, barmağınızı kəsə bilər.
Qarayoncanı yığ, daşın üstündə
əz, bas yaranın üstünə. Qanı qurudacaq, yaranı aşdandırıb sağaldacaq.
Üzərrik Danışardı ki, bir
padşah o biri padşaha iki çuval darı göndərir. Padşahın vəziri çuvalların
üstünə bir dəstə üzərrik bağlayıb geri qaytarır. Bilirsiniz vəzir niyə elə
edib? Həmin padşah işarə edib ki,
çuvaldakı darının sayı qədər qoşunum var. Vəzir də üzərrik bağlayıb çuvalları
geri qaytqaranda bildirir ki, bilirik, göz dəyməsin. Totuq uşağın yaxasından
as, südlü inəyin buynuzuna bağla göz dəyməsin.
Üzərriksən
havasan,
Hər dərdlərə davasan.
Bizə nəzər salanın,
Gözlərini ovasan. -deyərdi
Qırxbuğum (qatırquyruğu). Əzib, qat bala
ye, böyrəyin dərmanıdır.
Çobanyastığını qaynat suyunu iç,
sidik kanalında olan daşı əridir.
Kəvər Aman allah! Bu
kəvərdə nələr varmış. Anam danışardı ki, bir kirpi ilanı öldürüb yeyirmiş,
sonra gedib kəvərdən bir dişdəm qoparırmış. Bu hərəkəti təkrar edirmiş.
Kirpi
bir də ilanı yeyib qayıdarkən anam kəvəri yerli-dibli çıxarır. Kirpi qayıdıb
kəvəri tapa bilmir. Enib arxdan su içir, düşür partlamaya və çabalaya-çabalaya
ölür. Anam bu kəvərin sirrini öyrənir. Öyrənir ki, ağrıları kəsir, Kəvərin quru
yarpaqlarını ağrıyan yerə qoyanda, ilahi neçə dərəcə istilik verir bu kəvər.
Adama elə gəlir ki, əti yanır. Bir dəfə bir iti ilan çaldı, it zəngildədi qaçdı
kəvərliyə tərəf, görünür kəvər yedi, ölmədi.
Yovşan otu zəhər kimidir.
Onu yorğan-döşəyin arasına, yunun içinə qoysan güvə düşməz. Qaynadıb suyu ilə
uşağı çimizdirsən səpki, göz yarası sağalar.
Qazayağını acqarına yesən
kəpənək qurdunu tökür, həzmə kömək edir:
Qaz
ayağı, qaz dırnağı,
Maralların
boz dırnağı.
Daş
xınası yaxan kimi,
Gözəlləşir qız dırnağı.
Batbat otunu yandırıb
tüstüsündə otursan güclü baş ağrısı, baş gicəllənməsi verir. Onun tumu xaşxaş
tumuna oxşayır. Onun verdiyi baş ağrısını qoyun kərməsinin tüstüsü dərhal
kəsir.
Gicitkən çox qiymətli
dərman bitkisidir. Çöpünü yandırıb təzə yağa, sidiyə qatıb dəmrova sürtsən
sağaldar. Qaraciyər xəstəliyinə, öd yollarının təmizlənməsinə, qanaxmanın
qarşısını almaqda kömək edir. Gicitkənin bığcıqları indiki «İqlo terapiya» iynə
sancmaqla müalicə vəzifəsini icra edərdi. Yadımdadır, qonşumuz Məşək xalanı yel
tuturdu, yeriyə bilmirdi. Anam onu qızmar gündə uzadıb lüt bədəninə gicitkənlə
dürüst döyürdü. Gicitkən daladığı yerlər məxmirək kimi pörtüb olurdu
qıpqırmızı. Sonra qaşınma başladı. O əhvalatdan sonra arvad sağaldı, ayağı yer
tutdu, yeridi. Biz onu yığanda:
Dalama
–dalama
Bacımı
verərəm sənə.
Dadını
mənə versən,
Acımı
verərəm sənə. -deyərdik.
Yemlik
Acqarına
yesən bağırsaqda olan tükü tökür. Südü dərini çilləndirir.
Elə
ləzzətlidi, elə dadlıdı,
Elə bil bal qatıb südünə yemlik.
Arpa
Bu
arpada da azca yoxdur ha! Sarılıq (Botgin) xəstəliyinə tutulan adamın yaxasında
sarılıq muncuğu olmalıdır. Arpanı qaynadıb həlimini xəstəyə içirtsən faydalı
olar. Sonra arpa haqda gülməli lətifə danışardı. «Bir nəfər gəlir uzunqulağı
bağlayır dirəyə, gedir pivəxanada doyunca pivə içir, sərxoş olur.
Səndirləyə-səndirləyə gəlib ulağın boynunu qucaqlayır, üzündən öpə-öpə deyir:
«Ay başına dönüm, bu arpada belə güc var imiş, niyə mənə vaxtında deməmisən».
Daş xanasını toyuğun gözünə
qatıb bədəndəki səpkiyə, göz-göz olan yaraya sürtsən xəstə sağalar.
Dırnaqlarının qaravaşı qopsa, daş xınası sürt qabağını alsın, -deyərdi. Çaylaq
daşı ilə xınanı sürtərdik və deyərdik:
Qatıl-qatıl,
xınam, qatıl
Qara
inəyin südü mənim,
Qarışqanın
budu sənin.
Əvəlik çox faydalıdır.
Əvəliyi qız saçı kimi hörüb kölgə yerdən asardı. Uşağın qarnı ağrıyanda həlimini
içirərdi. Zökəmin, göy öskürəyin
dərmanıdır. Yarpağını qaynadıb
(pörtdədib)
ağrıyan yerə qoysan faydalı olar. Əvəlikli yarma, əvəlikli umac sinə
məlhəmidir, ye sağal!
Şıppır (cır əvəlik)
-əvəliyə oxşayır, yeyilmir. Gözələrdə, sulu yerlərdə bitir. Uşaq süzənək olanda
pörtdət qarında, qolda, beldə, oynaqlarda ağrı başlasa, döşə üstünə nizama
salsın.
Qızıl söyüdün civirləri çox
möhkəm olur. Ondan istifadə edib süpürgə, çalğı bağlayırdılar. Qabığının külünü su ilə palçıq etsən,
ağrıları kəsər. İlahi! Söyüdün qabığında nə hikmət var. Bir nəfər 6 il idi ki, baş
ağrısına tutulmuşdu. Yer qalmamışdı ki, aparmasınlar. Di gəl ki, dərdinə çarə
tapılmamışdı. Bir ünü yerdə idi, bir ünü göydə. Başını qaldırıb adamlara baxa
bilmirdi. Anamdan eşitmişdim ki, qızıl söyüdün qabığını yandırıb külünü ələkdən
keçir, suya qarışdır, məlhəm düzəlt, yax ağın üstünə, qoy ağrıyan yerə. O, necə
demişdi, mən də elə etdim. Ağrıyan yeri qırxdım, məlhəmi qoydum xəstənin başına
5 dəqiqə keçmişdi, başladı gileylənməyə. Başımı yandırır, -dedi. Əlimi ağın
üstündən qoydum xəstənin başına. Aman allah! Elə bil sönməmiş əhəngə su
tökmüsən. Soyuq palçıq qızışıb yanırdı. Məlhəmi götürdüm. Bu kül, başı
deşik-deşik eləmişdi. Deşiklərdən sarı su axmağa başladı. Qada-bala sizdən
uzaq, qadın o duran sağaldı. Sumqayıtda 13-cü mikrorayonda yaşayır.
Cırttaquş otu
cırtıldıya-cırtıldıya yanır. Bəlkə də, ona görə belə ad veriblər. Yandırıb
külünü kərə yağa qatıb sarı yaraya sürtsən, tez sağalar.
Gərməşoy ağacı çox
davamlıdır. Qarağaca oxşayır. Çalğı, samı, yaba düzəldərdilər ondan. Qabığını
yandırıb təzə nehrə yağına, kükürdə qatıb dəmrova sürtsələr sağalar.
Yaz təzəyini yığıb yandırardı,
ələyib kisələrə doldurardı. Oğlan uşaqları müsəlman olanda, baş yarılanda, əl
kəsiləndə yaranın üstünə səpərdi.
Atın peyinini yığıb qurudardı,
əzərdi, narın edərdi. Baş yarılanda yaranın üstünə səpərdi. (Məhərrəmlikdə baş
yarardılar, onda at peyini kara gələrdi.) Sərxoşluğa çox meyl edən adama çay
dəmləyib versən deyirlər içkini tərgidər.
Alma
dənəsini
balaca kisəyə yığardı. Şüyüd kisəsi ilə bir yerdən asardı. Körpə uşaq köpəndə
şüyüd suyu, böyük adam köpəndə alma dənəsi verərdi.
Baldırğan neçə dərdin
dərmanıdır. Bax, qabığını soyub yeyirlər. Körpə özəklərindən yığıb turşu
qoyurlar. Suyu dərini yandırır. Qaynadıb suyunu içsən, sinəni təmizləyər.
Həlimini qatılaşdırıb qotur yarasına sürtsən, yara öləziyər, tez sağalar.
Mayaotunu yığıb dəstə bağlayardı, göydən asırdı anam.
Sudan, qursaqdan, buğdadan, noxuddan,
qənddən hazırladığı pendir mayası qurtaran kimi mayaotunu isladardı, suyunu
sıxıb südün içinə tökərdi. On dəqiqə keçən kimi dələmə hazır olardı.
Çilədağotunun kökünü qaynadardı,
həlimini uşağa, böyüyə içirdərdi, sağalardı.
Dəlixımı otunun qəribə xasiyyəti var. Adam yeyən kimi
ağlı başından çıxır, dəli kimi olur. Cacığa çox oxşayır. Bir dəfə üç nəfər
qadın cacıq bilib dəlixımı yeyib. Onlar dəli kimi olublar. Onlardan biri belə
mahnı oxuyurmuş.
Üç
təpə, aman, ay aman,
Şüş
təpə, aman, ay aman.
Harda
qaldı görəsən,
Fərməş
təpə, aman, ay aman.
Anam onları görən kimi ağartı istəyib. Bilib
ki, onlar dəlixımı yeyiblər. Dəlixımın qənimi ancaq ağartıdır. Qadınlar ayran
içib ayılıblar.
Təkə
saqqalı
dişlərin dibini möhkəmlədir.
Keçi əmcəyi gözü nurlandırır. Südü üzdə olan boz ləkələri
aparır.
İlan yemliyi təkə saqqalına
oxşayır. Çox acı olur. Südü kəpənək qurdunun qənimidir. Anam deyərdi: Şükür
böyüklüyünə, ilahi! Kökləri, rişələri bir-birinə qarışan otların biri şəkər
kimidir, biri zəhər dadır. Torpağın bətnində nələr var, Allah!
Üstündə
gəzdiyin bu torpaq, bu qum,
Həm
şəkər yetirir, həm də ki zəqqum.
Süddüyan otunun südü çox
acı olur. Dərini yandırar, ləkələyər. Onun südündən içə bilsən bağırsaqlarında
ziyanverici qalmaz. Kəndimizdə bir kişi var idi, adına Madar deyirdilər. Çox
qəribə idi ki, adam qocalanda adətən qabağa əyilir, kaman kimi olur. Madar kişi
isə əksinə, geriyə əyilirdi. Səbəbini belə danışardı:
—Kəhər
atın belində Bazarçaydan-yaylaqdan gəlirdim. Gördüm ki, harsınlar (erməni
qadınları) süddüyan südü yığırlar. Soruşdum ki, bu nə üçün lazımdır? Dedilər
ki, qurdu tökür. Mən də yarım stəkan yığdım. Səhər tezdən gördüm ki, üzü qaymaq
bağlayıb. Qarışdırıb canımı dişimə tutub içdim. Neçə il keçdi, sonra bu
vəziyyətə düşməyə başladım. Qarasaqqal həkim vardı. Getdim onun qəbuluna. Mənə
baxdı. Dedi gücün gəldikcə üfür ağzıma. Üfürdüm. Nə vaxtsa acı şey yemisən,
-dedi. Yadıma süddüyan düşdü. Əhvalatı danışdım. Dedi ki, həmən qaymaqdı sənin
onurğa sütununu geriyə əyən.
Qantəpər otunu qaynadıb
həlimini qorxan, sidiyə qan gedən adama içirərdi. Xəstə sağalardı. Qırxbuğum,
yarpız, kəklikotu, çay otu, ala qanqal, südlü qanqal, dəvədabanı, ayı döşəyi,
bulaq otu (qıjı), mərəvcə(qulançar), çöl kişnişi, tüfəng içi, quzuqulaq,
cincilim,
şomu,
quşəppəyi, unluca, qoyunqulağı, şahpencər, əmənkömənci, razyana, cəfəri və s.
otlardan istifadə edərdi.
Mamaçalığı yaxşı bacarırdı anam. Uşağı əyilən,
balası tərs gələn qadınların dadına yetərdi. Yel xəstəliyinə, sətəlcəm olana
əncam çəkərdi anam.
Təzə kəsilmiş qoyun dərisini keçirərdi
xəstənin lüt bədəninə, sallayardı öləzimiş isti təndirə. Xəstəni dürüst, bəsdi
deyincə tərlədərdi. Qoyunun dərisi bədəndə olan duzu, soyuqluğu çəkərdi özünə,
xəstə sağalardı. Keçəni qaynadıb buğu ilə qadın xəstəliyini müalicə edərdi. Xam
sabunu, soğanı, toyuq peyinini yağda dağ edib məlhəmi ilə qara yaranı, yaman
yaranı, dolamanı, quşquyruğunu sağaldardı.
Sınıqçıydı anam. Un, qənd, yumurta
sarısından məlhəm (yaxı) düzəldərdi. Sümük əyri bitsəydi, buğda yarmasını
qaynadıb həll bişirərdi, isti-isti döşəyərdi, sümük yumşalıb düzələrdi.
Şaxdələnotu da nəfə gəlirdi.
At, eşşək, öküz çərriyəndə, saqqav olanda qaynadıb buğunu verərdi, «xəstələr»
ayılardılar. Ayıçaşırı, çaşır, çoğan, qarağan, qarğa soğanı, quşquyruğu,
topalaqotu, yelqovan, pişik cırnağı, ayı baldırğanı və başqa bitkilər anamın
qurudub saxladığı otlar idi. Hamısı da kara gələrdi.
Qazan qarasını qurudla qarışdırıb
sarı yaraya vuranda sağalar.
Qulağın ağrısa ocaq daşına
söykə, -deyərdi.
Razyana otunun südü gözə
xeyirdi.
Kələmi pörtdədib qara
ciyərin üstünə döşə, soyuqlamanı yox etsin.
Uşaq
süzənək olanda əmənköməncini qaynat suyunu
içirt, sağalsın.
Çiriş yazın əvvəlində
bitir. Qəbizliyin qənimidir. Qaynat, sıx suyunu iç, özünə də duz səp, ye, ol
anadangəlmə. İşlətmə dərmanını əvəz edir.
Xıncılovuz
danaqıranla
(qarçiçəyi) eyni vaxtda bitir. Mədəni yumşaq saxlayır. Həzmə kömək edir, ödü
artırır.
İlan qabığı barmaqların
üstündəki qaravışı sağaldır. Onu paltarın, yunun arasına qoysan güvə düşməz.
İlan çalan adamı sağaltmaq asandır. Çalınan yerdən bir qarış yuxarı möhkəm boğ,
duzlu qatıqla yu, kəvəri qaynat suyu ilə yaranı yu. Amma allah göstərməsin,
koramal çalsa, hurimələklər də gəlsə, xeyri yoxdur. Koramal deyir ki, çalmaram,
çalamaram, vuranda elə vuraram əlacına ancaq qız südü, qısıraq südü, dəvə
buynuzu, yumurta tükü, dovşan mayası, oğlan xayası-hamısı birlikdə çarə qılar.
Onlar da tapılan deyil.
Ayıçaşırının dəlixımının
tərkibində fosfor çoxdur. Yandırıb külü ilə pambığı suda qarışdırıb
qurudardılar, qov əmələ gələrdi.O vaxt çaxmaq, daş, qov adamların, ən çox da
papiros çəkənlərin karına gələrdi.
Ziyili mürəkkəblə, kimyəvi
karandaşın ucunu biz edib deşməklə müalicə edirdi. O da quruyub sağalırdı.
Qatığı ziyil olan ələ sürtürdü, pişik yalayırdı, ziyil sağalırdı. Ölü
aparılanda ziyilli əli süpürgə ilə «süpürürdü», o getdi, sən də get, -deyirdi.
Burnun qanayanda keçinin qəzilini
yandır, külünü çək burnuna, qan axmasını dayandırsın.
İtburnu (şellan, həmənsir)
böyrəklərdə, sidik kanalında olan daşı əridir.
Dovşan dərisini ağrıyan yerə qoyub
isti versən ağrı kəsər.
Zəyərək yağını (bəzir) içsən,
mədədə köp olmaz. Mədə dincələr.
Qurd ürəyi yesən, sənə it
hürməz, qorxu bilməzsən.
Kirpi əti babasilin
dərmanıdır.
Porsuq əti yel xəstəliyinin
qənimidir.
Ayı əti yeyən adamı yel
tutmaz. Ayı yağı ağrıları kəsir.
Keçi südü də çox faydalıdır.
Axı keçi qayaların sinəsində, bərklərdə bitən otların gülünü ovlayır. Keçi
dırmaşan cəbəllərə qoyun çıxa bilməz. Axı keçinin dırnağının altında boşluq
var. O, daşın üstünə çıxan kimi boşluqda qalan hava onun sürüşməməsinə kömək
edir.
Bax sətəlcəm, göy öskürək, təngənəfəslik
xəstəliyinə sinə məlhəmidir keçi südü. Keçi südü ən qorxulu xərçəng xəstəliyinin
qarşısını alır. Keçi südünü sağıb içən adam həmişə cavan qalır, özünü gümrah
hiss edir. Keçinin iç piyi də çox qiymətli dərmandır. Soyuq dəyən adamın
kürəyinə, sinəsinə keçi piyi sürt sağalsın dursun ayağa. Çəpişin əti qan
təzyiqini tənzimləyir. Orasını da deyim ki, keçi ətini yeyəndən sonra soyuq su
içmək, təzə meyvə, duza qoyulmuş turşu yemək ziyandır, qarnın ağrıyar, ayağa
gedərsən.
Pişik tükü zob xəstəliyinə
kömək edir. Pişiyi sığalla əlini zoba çək.
Maralbuynuzu otunu acqarına
yesən, soxulcan qurdunu tökür.
Şivərən toxumunu duza
qatıb yesən, sancını kəsər.
Andız otunu qaynat, buğunu
saqqav ata ver ayıltsın.
Yeradamı otu minenget
xəstəliyinin (baş ağrısı) qənimidir. Onun kökünü qurut, əz,
ələkdən
keçirt, yağda dağ elə, ver xəstə içsin, sağalsın.
Qadının döşü şişəndə qurd ayağı sürt. Gülün
dibindən xam torpaq gətir, palçıq elə yax üstünə şiş çəkilsin.
Qatırın dırnağını təzə gəlinin
üstünə sürtsən onun uşağı olmaz.
Göz yağı yeyən dostların
arası sərin olar.
Qoz ağacının altında yatan
adamın ağlı itər, dəli olar.
Sirkə, yumurta,
almaz (britva)
üçü birlikdə 40 gün qaranlıq yerdə saxlansa yaranmış məhlul bütün ağrılara
kömək edər, ziyilin kökünü kəsər. Əlini, barmağını kəsəndə əskini yandır,
külünü yağa qat, yağlıqaranı bas yaranın üstünə.
Arıotu gicitkənə oxşayır. Arılar
beçə verəndə bir dəstə yığıb əlində tut, arılar gəlib onun üstünə qonacaqlar,
uzağa uçmayacaqlar.
Taxıla bit düşəndə dəni sərib
yan-yörəsinə qoyun kərməsi düz, bitlər çəkilsin getsin.
Sətəlcəm otu soyuqdəymənin
qənimidir, çay kimi dəmlə iç.
Qoyun qızdıranda göy alçanı qaynat,
suyunu içirt, qoyun sağalsın.
Anam deyərdi:
—A
qızım, ana qurban, üzündəki o ləkələr uşaqdan qalıb. Onları yox eləmək üçün
Ağabba baban sarı küvəranı kəsəcək, onun böyrəyini yar, arasına bir kükürd qoy,
yenə böyrəyin ağzını bağla tax şişə, kabab bişir və süzülən suyunu tök
nəlbəkiyə sonra sürt üzünə nə qədər ləkə, çil varsa aparacaq, o nədir elə,
gözəl-göyçək cuvanəzənsən. Amma qoyunun ödü də belə çillərin, ləkələrin
qənimidir.
Təkənin laxtalanmış qanını
kölgə yerdə çətənin üstünə atıb qurudasan, bilirsən nədir? Buna «Yədullah»
deyirik. Böyrəkdə, sidik kanalında, sidik kisəsində olan daşı əridir.
Soxulcanı yığ, yu doldur
bankaya ağzını bağla,3-4 gün qaranlıq yerdə saxla.Onlar bankanın içində əriyib
suya dönəcək.Kəskin iy gəlir.Hasil olmuş məhlulu ağrıyan yerə
sürt,dincələcək.Bel ağrısına(radikulit)çox faydalı dərmandır.
Başın ağrıyanda
malın zinginin
içərisində olan iliyi ye, ağrı kəsilsin.Həmin iliyi dəridə olan şişlərə sürtsən
çəkilər.A bala,bu dərmanlar çıxmamışdan qabaq bəs biz necə müalicə olunurduq?
Odey, malın yaz təzəyini yığıb qurudardıq,yandırıb külünü ələyərdik, yığardıq
kisələrə.Oğlan uşaqları müsəlman olanda, onların yarasına əlimizi oraq, dəryaz,
çin kəsəndə kəsilmiş yerə səpərdik qanaxmanı dərhal dayandırardı. Malın
peyinini isti-isti yığıb oynaq ağrılarına təpitmə edərdik, ağrı yox
olardı.Təzəyin külü, göy əskinin külü, bir də qaraciyərin döyülüsünü qarışdırıb
dalağın üstünə yax, sağal!
A bala, biz eşitməmişdik şəkər xəstəliyi nədir? İndikilər deyirlər.
Yazın burnu qanıyanda başlayardıq pencər yeməyə. Gicitkən, quzuqulaq, yemlik,
andız, qara gəndalaş, qıjı, yarpız, kəvər, cəfəri, çöl kişnişi, qoyunqulağı,
süddücə, ala qanqal yeyərdik, qada-bəlamız yox olardı. Ərinməyin, o qiymətli
otları yığın kətə bişirin, qovurun, çayını dəmləyin için, dərddən-oddan uzaq
olun.
Mərəvcə (mərəçöyüd,
qulançar, lələqo) çox faydalıdır. Onu yığ, qaynat, suyundan əvvəlcə bir xörək
qaşığı, sonra iki, üç xörək qaşığı için. Böyrəkdə olan ləti-məti çıxaracaq,
qorxmayın sidik yandırma olacaq. Amma canın qurtaracaq o daşdan-qayadan.
Qovrulmuşu da çox faydalıdır, həzmə kömək edir. Öd yollarını təmizləyir.
Yeralması kartofa oxşayır.
Onu duza qoyurlar, duz səpib yeyirlər. Yaman yuxu gətirəndir. Axşam yatmamışdan
qabaq yeralması yeyən adam şirin yuxuya gedir. Qatıq, süd, itburnu (dərgil,
şellan, həmənsir) çayı da faydalıdır. Tez yuxu gətirir.
Yerkökü çox faydalıdır. Neçə dərdin
dərmanıdır. Ağ ciyərin lətini təmizləyir, səs tellərini nizama salır. Həzmə
kömək edir. Mənnini artırır. Kababı lap faydalı olur, süstlüyü aradan götürür.
İnağ olan uşağı sağatmaq üçün ağ
soğanı dilim-dilim doğra, keçi südündə qaynat içirt körpəyə, sağalıb dursun
ayağa. Əmgəyinə ağ neft hopmuş ağ əskini qoy, burnuna tut sovuşsun getsin.
İslah xəstəlyinə irçal, bəhməz, tut
doşabı və bal yetincədir. Bal şərbəti soyuqdəyməyə xeyirdir.
Hey oxuyardı anam yanıqlı-yanıqlı.
Soruşardım ki, niyə belə yanıqlı-yanıqlı oxuyursan, ana? Saçlarımı
sığallaya-sığallaya elimizdən-obamızdan vaxtsız gedənlər, dağılan yurdlar,
başsız qalan külfətlər ürəyimdə niskil qoyub gözümün işığı! -deyərdi.
Andronikin quldur dəstəsi kəndin adamlarını
Güney kahaya yığıb qapısında kərmə qalağı hördürdü. Od vurdurdu. Acı tüstü
məxluqu elə qırdı ki, biri də sağ çıxmadı. Qulac-qulac hörükləri olan
qızlarımızın, gəlinlərimizin şəvə saçlarından çatı toxutdururdu, tənab
düzəltdirirdi, onları ərik ağacının budağından asdırırdı. Südəmər körpələri
nizənin ucuna taxdırıb yolun qırağına düzdürürdü. Sağlam oğlan və qızların
başını kəsdirib qanını xüsusi qablara yığdıran erməni qəddarlığı qoyarmı könlüm
açılmağa, ay bala. Eh, ay bala, hansını deyim.
Ağıllı, başbilən, uzaqgörən kişilər vardı.
Hər şeyin ölçüsünü-biçisini dəqiq bilirdilər. Payız təsərrüfat işləri
qurtarardı, əl-ayaq çöldən yığışardı. Qohum-qardaşa, dost-tanışa baş
çəkərdilər, hal-əhval tutardılar.
Qılçıqlı quyuya, quyruqlu pəyəyə yığışandan
sonra yun daradan, ip əyirdən, dən üyüdən, keçə saldıran, palaz, cecim, xalı,
xalça toxuyan, toy tədarükü görən payızda olardı. Torpağın dilini yaxşı bilən
əkinçilər, qoyun bəsləməyi bacaran gəllədarlar öz işlərini elə qururdular ki,
iş bir an axsamazdı. Payız dağlara erkən qar yağanda əkinçilər təəssüflənirdi.
Deyərdilər: «Qış qulun saldı». Taxıl yorğansız qaldı. Qış bərk gələndə, taxılın
yorğanı qalın olanda narahat olardılar. Bayramdan sonra qar əriməsəydi, kişilər, toxumçular qoyunun qığını qurudub
aparıb səpərdilər qarın üstünə. Qığ qarı deşərdi, əriməsini sürətləndirərdi.
Axı qar altdan əriyir. Həmişə də çörək bol olardı. Kişilər öz ağıl və təcrübələri
ilə bol məhsul götürərdilər. Başına dönüm, elə ki aqronomiya peyda oldu, o
ləzzət getdi. Bizi xəlq edən allah öz bəndəsinin ruzisini də verir. Elə də
bütün canlıların qayğısına qalır. Aqronom oğlan bizim əkinçilərin işini
kortəbiilikdən başqa bir şey hesab etmədi. Köhnəliyin qalığı kimi baxdılar hər
işimizə. Aqronom göstəriş verdi ki, siçanlar zəmini doğrayır, onları dərmanla
qırmaq lazımdır. Siçanların yuvalarına dərman qoydular, siçanlar dərman yedi
öldü. Axı qırğı siçanı yeyir. Gör gözəgörünməzin işdəkləri necə pozuldu. Siçan
dərmanı, qırğı siçanı, tülkü qırığını, canavar tülkünü, ət yeyən quşlar
canavarın leşini diddilər, hamısı qırıldı. Hələ bu harası idi? Dən yeyən
quşlar-kəklik, bildirçin, torağay, sərçə, göyərçin, sığırçın dərmanlı dəni yeyib
dəstə-dəstə qırıldılar. Həmin quşlar məhv etdiyi həşəratların meydanı
genişləndi, onlar yaşıllığı təhlükə altına aldılar. Bağlarımızda ağaclar
yarpaqlayan kimi «tırtır» qurdu yarpaqları elə «otladı»ki, kənardan baxanda elə bilirdin bağa yanğın
düşüb. İndi də gəlin ağacları dərmanlayaq. Dərmanladıq, bal arısı məhv oldu.
Gör özümüz təbiətə, təbiət də bizə necə qəsd edir.
Bax o çömləyi görürsən. Mən gözümü açıb onu
elə belə görmüşəm. Kim bilir neçə yaşı var? İndi hamı «kulturnı» olub, ay bala!
Xörəklərimiz vardı, bərəkətimiz vardı. Həmin xörəkləri indi bişirmirlər, elə ət
xörəyi bişirməyi bacarırlar. Bəs xaşıl, umac, yarma, horra, qındı, əriştə,
çilov, ayran aşı, əppək şorbası, boranılı yarma, əvəlikli umac, buğlama, çəhmə!
Yeyərdik dadından doymazdıq. O xörəklərin dadı qalıb damağımızda, a bala.
Anam qızlarıyla, nəvələri ilə bax belə
şirin-şirin danışa-danışa, hamının üzünə mənalı-mənalı baxa-baxa gözlərini
əbədi olaraq yumdu, quş kimi uçub getdi əbədiyyət dünyasına. Amma mən anamdan,
onun hikmət dolu söhbətlərindən, eşidib-bildiyi əhvalatların sirinliyindən
doymadım. Bu gün də gözlərim hər yanda onu axtarır. Buluddan, küləkdən,
tanış-bilişdən soruşuram anamı, çöldə, bayırda, bağda-bağçada axtarıram anamı.
Neçə gündür səsin, sorağın
gəlmir,
Qapısız, bacasız bir qaladasan.
Neçə gündür əziz qonağım gəlmir,
Səni axtarıram, ana, hardasan?
Yataqdan qalxıram dan sökülməmiş,
Dağların döşündən çən çəkilməmiş.
Gülün ləçəyindən şeh tökülməmiş
Səni axtarıram, ana hardasan?
Niyə gözlərimi nəmə öyrətdin,
Niyə ürəyimi qəmə öyrətdin
Mənim ünvanımı kimə öyrətdin?
Səni axtarıram, ana, hardasan?
Gecəni sübhədək fikirləşirəm,
Oturub dərdimlə hey dərdləşirəm
Gözümün oxuyla səma deşirəm,
Səni axtarıram, ana, hardasan?
Səni soruşuram ulduzdan, aydan,
Gah yaralı taydan, gah qərib
taydan.
Çeşmədə, bulaqda, gözədə, çayda,
Səni axtarıram, ana, hardasan?
Axı darıxırdın o dağlar üçün,
O haylı-haraylı yaylaqlar üçün.
Suyu diş göynədən bulaqlar üçün,
Səni axtarıram, ana, hardasan?
Sən getdin elə bil göy
silkələndi,
Günəşin istisi yerə ələndi.
Qönçə açılmamış gül zədələndi,
Səni axtarıram, ana, hardasan?
İncidim, gəlmədin 70 yaşıma,
Sandım ki, fırlandı dünya başıma.
Niyə həmdəm oldun məzar daşına?
Səni axtarıram, ana, hardasan?
Bilmirəm heç, kimdən soruşum
səni,
Niyə göynətməyir duruşum səni.
Yoxsa torpağına qarışım sənin?!
Səni axtarıram, ana, hardasan?
Sinəmdə sönməyən bir ocağım var,
Köksümü göynədən hicrin dağın var
Sənsiz qan ağlayan Lələdağın, var
Səni axtarıram, ana, hardasan?
Hər
gecə yuxuma girir anam, yenə üz-üzə, göz-gözə oturub dərdləşirik,
deyib-gülürük.
Bu gecə yuxuma girmişdin, ana,
Elə bil yenidən cahana gəldim.
Mənim səcdəgahım, Kəbəm,
Kərbəlam
İnan, dinə, gəldim, imana gəldim.
Gedişin salmışdı xal ürəyimə,
Gəlişin süzdürdü bal ürəyimə
Sevinc tapammırdı yol ürəyimə
Can əldən gedirdi, mən cana
gəldim
Uşaqlaşdım, təmizləşdim,
duruldum,
Qənşərinə dizin-dizin süründüm.
Gözlərimə daha gözəl göründün,
Mənə hünər verdin ət, qana
gəldim.
Dedidən-qodudan gen idim axı,
Arzu-diləyimlə tən idim axı,
Təbibim, loğmanım sən idin axı,
Ümidlə yanına dərmana gəldim.
Əridi, yox oldu bir dünya dərdim,
Kədərin atını yordum, nə yordum.
Anam, hüzurunda müntəzir durdum,
Tutub ətəyindən peymana gəldim.
Qurban olum yaxşı girdin yuxuma,
Ay illacım, burax məni yaxına,
Bir gül olum qoy taxılım yaxana,
Allahım, nə gözəl dövrana gəldim.
Fit verib yol gedən qatardı
dünya,
Nə qədər dahilər apardı dünya.
Analı dünyamı qaytar, a dünya,
Mən ondan ötrü bu yana gəldim
Комментарии
Отправить комментарий