Ürəklərə yol tapan şair
Ürəklərə yol tapan şair
Mən Əvəz Lələdağın yüzlərlə
oxucusundan biriyəm. Onu 35 ildən artıq bir müddətdir ki , tanıyır,
yaradıcılığını izləyir , yeri gələndə həmsöhbət olur , təlim – tərbiyədən , adət-
ənənədən , müxtəlif problemlərdən , xüsusilə də , müasir və klassik ədəbiyyatdan
“ dərdləşirik ”. Daha doğrusu , Əvəz Lələdağı yalnız bir sənətkar , bir şair
kimi tanımamışam. Onu yüksək insani
keyfiyyətlərə malik olan , mənəvi saflığı ilə seçilən , sadə , təvazökar , səmimi
bir şəxs kimi , bütün varlığı ilə vətəninə , xalqına , elinə - obasına mənsub
olduğu xalqın adət - ənənəsinə , dilinə , dininə bağlı bir vətəndaş kimi
dostuna , yoldaşına , oturub – durduğu insanlara ürəkdən bağlanan , heç bir təmənna
güdməyən bir insan kimi , ana məhəbbəti ilə qovrulub yanan bir oğul , ailəsi ,
övladları yolunda hər cür fədakarlığa hazır olan bir ata kimi , mötəbər
yığıncaqlarda , el şənliklərində , toy mərasimlərində odlu – alovlu çıxışları
ilə məst edən bir söz sərrafı kimi , nəhayət müdrik bir el ağsaqqalı , sinədəftər
bir şair , fenomen yaddaşa malik qeyri – adi bir şəxsiyyət kimi tanımışam. Odur
ki yazdığım ön sözdə mən yalnız çap olunan bu kitabı haqqında yox, ümumiyyətlə
onun yaradıcılıq qayəsi haqqında ürək sözlərimi yazmaq qərarına gəldim.
Əvəz Lələdağ sənət aləmində
özünü təsdiqləmiş , ədəbiyyatın müxtəlif
janrlarında öz qələmini sınamış , şair , dramaturq , publisist kimi ad
qazanmışdır. Həmişə həyat hadisələrinə sadiq qalan , ancaq gördüyünü ,
duyduğunu , yaşadığını , taleyinin bir parçasına çevrilən gerçəkliyi qələmə
alan , səksəni haqlasa da , gənclik həvəsi və enerjisi ilə işləyən yaradıcı bir
şəxsiyyət , söz adamıdır. Onda olan enerjiyə yalnız qibtə etmək olar.
Əvəz Mahmud Lələdağ yaşadığı ömrü şərəflə keçmişdir. Bu yolun hər
günü , hər ayı , hər ili ilə fəxr etmək olar. Bu yol çətin yoldur , ancaq
işıqlı yoldur. Daim axtaran , düşünən , yazan sənətkarın yoludur.
Əvəz Lələdağın
yaradıcılığında güclü həyat eşqi var . Bir çox əsərlərinin nikbin ruhu , məna
siqləti poetik vüsəti ilə oxucunu həyata
bağlayır , gələcəyə inamını artırır. Bu şerlərdə həyatın poetik və epik lövhələri
əks olunur, gözəllik , məhəbbət tərənnüm olunur.
Ürəkdə cücərər eşq , məhəbbət
Sevəni qınamaz nə oba , nə el
Sevən bir – birinə verməz əziyyət
Sevgi ürəkdədir , o dildə deyil
1
Yaxud :
Mənim ürəyimdə yurd salıb vəfa
Vəfasız olandan yar olmaz , yarım
Mən sənin yolunda çəksəm min cəfa
Vücudum heç zaman yorulmaz yarım
Əvəz
Mahmudun yaradıcılığında , ilk növbədə , diqqəti cəlb edən , daha dəqiq desək
duyulan , hiss edilən səmimiyyətdir. Bu səmimilik ondan ibarətdir ki , oxucu
onun məhəbbətini də , nifrətini də aydın görür. Onun əsərlərində şəxsiyyəti ilə
yaradıcılığı arasındakı birliyin , vəhdətin rolu böyükdür. Onun yaradıcılığına
və şəxsən özünə yaxından bələd olan hər kəs etiraf edə bilər ki , Əvəz Mahmudun
şerləri ilə şəxsiyyəti bir – birini tamamlayır . Şairin düşüncələri ilə hisləri
, istəyi və dedikləri çarpazlaşır və bir – birini tamamlayır.
Qürbət eldə əgər kefin kökdüsə
Hicran dərdi kürəyində yükdüsə
Elim . obam , yerim , yurdum təkdisə
Nə dincəlim burda , nə yatım burda
Məhv olar mənalı həyatım burda
“ Qürbətdə
giley ”
Əvəz Lələdağ düşündüklərini açıq , aydın , həm də birbaşa
yazan şairdir. Onun şerlərində qüvvətli bir vətəndaşlıq hissi var.
İnsan , təbiət
, cəmiyyət haqqında gözəl , orijinal misralarla şair bizi təsirləndirir , həyəcanlandırır
, həm də düşündürə bilir. Odur ki . onda ən adi ən sadə , ilk baxışda heç kəsin
nəzərini cəlb etməyən varlıqları mənalandırmaq
məharəti vardır . Onun şerləri həyatı dərindən duymaq , vətəndaşlıq borcunu
hiss etmək xüsusiyyətləri ilə səciyyəvidir.
Qaniçən , başkəsən düşmənə qarşı
İçimdə cücərib qəzəbim . kinim
Vətən torpağının bircə qarışı
Qibləmdi , Kəbəmdi . Məkkəmdi mənim
Şer sənətinin
incəliklərini başa düşən , bu sənətin tapıntılarına tapınan , deyim tərzindəki
ustalığı , şablon ifadələrdən seçə bilən
. sənətkarın başqa qələm sahiblərindən fərqlənən özünüməxsusluğu üzə çıxara bilən
hər bir kəs etiraf edə bilər ki , Əvəz Mahmud Lələdağ məlum olan fikri özü kimi
deməyi bacarır. Ona görə ki o ətrafına şair gözü ilə baxır. Şair olduğu üçün də
öz gözü ilə baxıb ətrafını özü kimi görməyi bacarır. Qoynunda pərvəriş
tapdığımız adı ilə öyündüyümüz doğma Sumqayıtımızda gedən quruculuq işlərini ,
qumsal səhrada salınmış , “ Sumqayıt bulvarı “ nı görüb vəcdə gələn şair yazır.
2
Mənim doğma şəhərim ,
Eşqim , gücüm , hünərim
Sən mənim ümid yerim
İnam yerim , and yerim
Sən necə də gözəlsən
Gündüzün özgə aləm
Bax , gecə də gözəlsən
İman yerim Sumqayıt
Guman yerim Sumqayıt
İlham yerim Sumqayıt
Mənim doğma şəhərim
Səni hər an . hər zaman
Bax beləcə şən görüm
Qoynunu gülşən görüm
Mücərrəd
mühakimələrdən , mənasız təmtəraqdan uzaq olan Əvəz Mahmud şeri həyat hadisələrinə
yanaşma metodu , mövzu konkretliyi ilə diqqəti cəlb edir. İlk baxışda adi görünən
lakin böyük ictimai əhəmiyyətə malik olan məsələləri hadisələr silsiləsinə
bağlamaq yolu ilə ümumiləşdirmələr aparmaq və bu istiqamətdə nəticələr
çıxartmağı yalnız ilhamın deyil . həm də
ağlın məhsulu kimi qiymətləndirmək lazım gəlir . Şairin şerlərində bir şair
dünyası yaşayır. Bu dünyada nə varsa hamısı şairin öz baxışlarından , öz
duyğularından süzülüb gəlir . Zəngin söz ehtiyatına , geniş dünyagörüşə malik
Əvəz Lələdağ öz üslubu ilə fərqlənir. Çünki o qəlbinin dili ilə danışır . Sənətdə
isə ürək dili ilə danışa bilmək sənətkarın sənətkarlığının qüdrətidir.
Əvəz
Lələdağın şer dili sadə və aydındır həm obrazlı , həmdə ümumxalq dilidir . Odur
ki, onun şerləri tamamilə anlaşıqlıdır , asan başa düşülür , tez əzbərlənir .
Sözləri seçmək , onları şerin tələblərinə
uyğun olaraq əlaqələndirmək , sıraya düzmək nöqteyi nəzərindən Əvəz Lələdağın
şerləri ən yaxşı nümunələrdən sayıla bilər. Bu da onunla bağlıdır ki , onun
şerlərində şifahi poeziyamızın dilinə məxsus təbiilik və şirinlik var.
Nənəm onu nanayında çalardı
O çaldığı yaddaşlarda qalardı
Qara zurna kəndə haray salardı
“ Mirzeyimə “ tamarzıdı Qılıncyal
Çal a qardaş vağzalını birdə çal
“ Vağzalı” da yeni həyat başlayır
Vüsal gülür , kədər qəmdən ağlayır
Tale əli gəlin
beli bağlayır
Əhdim budur pozulmasın bu ilqar
Çal a qardaş vağzalını birdə çal
3 “vağzalı “ nı birdə
çal
Əvəz
Lələdağ ən çox təbiətdən , onun qanunlarından çıxış edir , təbiət və cəmiyyət
arasında uyğunluq axtarır . İstəyir ki , bahar insanlara xoşbəxtlik bəxş etsin
. Bu insan arzusudur . İnsan istəyir ki , o da təbiət kimi hər bahar yenidən
açılsın , gəncləşsin , yenidən dünyaya , həyata qayıtsın və yaşasın . Bəli , Əvəv
müəllim sözün əsl mənasında təbiət şairidir . Onun şerlərinin əksəriyyətinin
mövzusu təbiətdən alınmışdır . Ancaq şairin şerlərində təbiət və onun hadisələri nə qədər yüksək
pafosla tərənnüm edilsə də , onun taleyi , gözəlliyi yenə də nsanla bağlıdır.
Əvəz müəllim təbiət vurğunu olsa da bu şerlərin ( təbiət şerlərinin ) çoxunda təbiət
əsl
məqsəd üçün bir vasitə kimi alınır. Bu şerlərdə təbiət və insan vəhdətdə
götürülür , təbiət insanla mənalanır , insanla gözəlləşir , qar da , yağış da
insan üçün yağır , külək d insan üçün əsir.
İstər
şifahi xalq ədəbiyyatında , istərsə də yazılı ədəbiyyatmızda dağlar saflığın ,
etibarın , gözəlliyin , ucalığın
bütövlükdə isə Vətənin rəmzi kimi tərənnüm olunmuşdur. Əvəz Lələdağın
yüzdən çox “ yaylaq “ və “ dağlar “ rədifli gəraylı və qoşmaları vardır . Bu
şerlərin hər birində də həm təbiət gözəliyi , həm də həsrət var . Qədim Zəngəzurun
Qılıncyal , Əriməz, Göbəkdaş , İşıqlıdağ ,Qoşadağ , Arzubulaq kimi dağlarının adını çəkib onları mənalandıran
şair təkrara yol vermir , eyni mövzuda qələmə alsa da , hər birində yeni söz
deyə bilir.
Mən niyə yanıram o dağlar üçün
İmanım ordadır . dinim ordadı
Orda cücərmişəm , orda bitmişəm
Dumanım ordadır , çənim ordadı
Yaxud
Sizdən ayrı düşən gündən
Könlüm olub yara , dağlar
Gecə- gündüz cəhd edirəm
Çatammıram yara , dağlar
Əvəz
Lələdağ niskilli şairdir . Boya – başa çatdığı , gənclik illərini qoynunda
keçirdiyi ulu Zəngəzurun əsrarəngiz təbiətindən , buz bulaqlarından , başı
qarlı dağlarından , ceyranlı – cüyürlü oylaqlarından ayrıldığı üçün
sızıldayır., o gecələrin həsrəti ilə yaşayır , bu ağrını , acını yaradan mənfur
, xəbis , hiyləgər , bütün insani keyfiyyətlərdən məhrum olub qədim
torpaqlarımıza , ata – baba yurdumuza göz dikən , zaman – zaman o torpaqları
mundar nəfəsləri ilə zəhərləyən “ qonşularımıza “ nifrətini ifadə edir , yurd həsrətilə
qovrulur , ağrını , niskil kimi yox , ümumən millətin kədəri kimi qəbul edir
Hər kəsin dağ boyda məncə dərdi var
Gündüz intizarı , gecə dərdi var
Ağbaba , Zəngəzur , Göyçə dərdi var
Allah , bu millətin neçə dərdi var
4
Bütün
bunlarla yanaşı Əvəz Lələdağ oxucunu bədbinləşdirmir , o , oxucunu nikbin
olmağa , mübarizə aparmağa səsləyir.
Namusumsan , qeyrətimsən , arımsan
Mənə doğma yaxınımsan , yarımsan
Dövlətimsən . sərvətimsən . varıman
Vətən , qurban olum , başını dik tut
Göyçə getdi əlimizdən ,dinmədik
Axdı yaşlar gözümüzdən , dinmədik
Şəhid olduq sözümüzdən , dönmədik
Vətən , qurban olum , başını dik tut
Bəli
, kiçik ya böyüklüyündən , yaxın və uzaqlığından asılı olmayara , torpaq həsrəti
, doğulduğun yurdun həsrəti insani hissdir , duyub düşünənlərin varlığında
yaşayan ali bir keykiyyətdir. Ayaq tutub yeridiyin , ata – ananın məskən
saldığı evə , həyətə , kəndə övlad məhəbbəti böyük vətən məhəbbətidir . Odur ki
, düşmən tapdağı altında inləyən yerlərimiz
haqqında
yazdığı şerlər Əvəz Lələdağın qəlbindən doğan həsrət nidalarıdır. Bu nidalar öz
el – obasından ayrı düşən bizlərə nələr demir.
Yatıb oyanmadı o qara bəxtim
Sinəmi dağladı bu hicran dağı
Gözünə tökməyə tapa bilmədim
Bir ovuc müqəddəs Vətən torpağı
Yaxud :
Gecə - gündüz həsrətin i çəkirəm
Neyləyim ki , gedəmmirəm vətənə
Sarvan olub qəm karvanını çəkirəm
Mən fağırı gərdiş salıb bu günə
Vətən mənim həsrət dolu ürəyim
Dadım , tamım , süfrəm , duzum , çoörəyim
Vətən mənim gərəyimdi , gərəyim
Varlığımla qurban olum vətənə
Əvəz
Mahmudun yaradıcılığında vətənpərvərlik mövzusu qırmızı xətlə keçir . Bu
mövzuda yazdığı əsərlərdə , ilk növbədə . diqqət çəkən cəhət şerlərin ictimai həyatla cərəyan edən hadisələrlə bağlılığıdır. Hansı şer hansı ildə yazılıbsa onda o ilin
havasını duymaq olur . Lakin onlar həyatın sərvəti deyil , onun şair əlindən
süzülüb gələn poetik ifadələrdir. 1988- ci il .... Həmin il Azərbaycanda
azadlıq hərəkatının başlanması ili idi. O il Azərbaycan xalqının böyük
5
sınaq
qarşısında qaldığı il idi. O il Azərbaycanın
taleyi , bir növ karta qoyulmuşdur. Azərbaycan torpaqlarının işğalı başlayırdı
, yüz minlərlə soydaşlarımızın köçkünlük günlərinin ərəfəsi idi. Respublikada faktiki sahibsizlik hökm
sürürdü. Haqla- nahaq , doğru ilə yalan , ağla – qara üz – üzə dayanmışdır. Bu hadisələrlə yaşayan , qovrulan şairin səsi döyüş bölgələrindən
, əsgərlərl görüşlərdən , bu görüşlərdəki çıxışlarından gəlirdi . Zahirən çox təmkinli
, sakit görünən şar həqiqətin qollarını bağlı görəndə , mili xəyanətin şahidi
olanda coşur , rəzalətləri törədənlərə lənətlər yağdırır ; insanların başına gələnlər
isə onu riqqətə gətiri , könül rübabı hiddət və iztirab dolu nəğmələr çalır.
Hələ də açılmır sirli düyünlər
Sirri açmaq yolunu Yaradan bilər
Nahaqqa inanıb haqqı döyənlər
Haqqı , ədaləti hardan bilər ?
Yaxud :
Xalqın göz yaşını görüb silməyən
Sevinər sinədə dağı görəndə
Burnundan uzağı görə bilməyən
Qara eynək taxar ağı gərəndə
Bayatı
və laylalarımızda , nağı və dastanlarımızda demək olar ki , bütün şairlərimizin
əsərlrində , rəsamlarımızın rəsmlərində , bəstəkarlarımızın nəğmələrində ən çox
qələmə alınan “ Ana “ obrazı var . Ana ağuşunda boya – başa atan , beşiyi
başında ana laylası eşidən . körpəlikdən doğma dilinin ahəngini duyan insanın qəlbi
ana məhəbbəti ilə dolu olmaya bilməz ,
lakin bu məhəbbətin poetik ifadəsi nəinki hər adama , hətta hər şairə də qismət olmaz. Əvəz Mahmud Lələdağın mövzu dairəsi
geniş təsvir obyekti müxtəlif və rəngarəngdir. Birmövzu isə onun
yaradıcılığının bu başından o başına qırmızı xətt kimi uzanır. Həmin mövzunun mərkəzində
“ Ana “ sürəti dayanır. Əvəz müəllimin şerlərini müntəzəm oxuyan hər kəs belə
düşünür ki , bu insan bir oğul , bir şair kimi daima ana dünyasında yaşayır,
ana nəfəsi
ilə
nəfəs alır . Bəli , ana məhəbbəti onun bütün varlığına hakim kəsilmişdir. Bunu
aşağıdakı bir nümunə bir daha təsdiq edir.
Adı
xoşdur Vətənimin adı tək
Harda
od var sinəsinin odu tək
Dad
görmədim çörəyimin dadı tək
Ələyinə
qurban olum anamın
Yaxud
Qəlbimin
çırağı , gözümün nuru
Dilimin
söhbəti , söü anamdı
Nağılım
, dastanım , laylam , bayatım
İlham
bulağıımın gözü anamdı
6
Təbibim
, loğmanım , dinim , imanim
Allahm
, dərgahım , dərdə dərmanım
Sevicim
, fərəhim , şadım şadyanım
Könlümün
min telli sazı anamdı
Əvəz
Mahmud Lələdağın əruz vəznində yazdığı qəzəllr və rübailər də , ümumiyyətlə sərbəst
vəzndə yazdığı şerlər çox da üstünlük təşkil etmir. Onun poeziyası , sasən ,
doğma heca vəznində yazılmışdır. O heca
vəzninin müxtəlif ölçülərində şerlər yazmışdır. Bu şerlər içərisində gəraylı və
qoşmaları , bayatıları xüsusilə fərqlənir . Mən bir neçə kəlmə Ə.Mahmudun
bayatıları haqqında fikrimi bildirmək istirəm.
Bayatı
xalq yaradıcılığının “ ümumən şerin ən zərif , ən incə nümunələrindəndir “
Bayatını oxuyanda istəyirsən ki , ona nəfəsin dəyməsin , sola bilər . Bayatı
ilahi bir qüdrətin töhfəsi kimi dünyaya gəlir . Bayatı ürəyə dolur ,
yaradıcının varlığına hakim kəsilir ,
onu rahat buraxmır . Bayatı hər zaman yaranmır – xalqın . vətənin təlatümlü
günlərində yaranır. Elə indi də xalqımızın bayatılı günləridir. Bir milyondan
artıq qaçqının haray səsləri həsrət bayatlarıdır, dözümə və dözümsüzlüyə
çağırış bayatılarıdır. Bu bayatıları şair olmayan analar yaradır , bir də
xalqın , vətənin dərdi- odu ilə yaşayan şairlər yaradır . Bəli , bayatı xalqın
deyimidir , onların müəllifi olmur. Bununla belə müəlifli bayatılar da vardır.
Qəlbi xalqın varlığı ilə döyünən , riyadan . məkrdən uzaq olan , varlığın gözəlliyini
düzlükdə görən təbiətə və insana məhəbət eşqi ilə bağlanan insanlar bunu edə bilər , bayatı saf ürəklərdən
çıxa bilər , Əvəz Mahmud kimi insanların qəlb çırpıntılarından qopa bilər.
Əvəz
Mahmud Lələdağın bayatıları da klassik xalq bayatı janrının ənənəsinə əsaslanır
. qafiyələnmə baxımından da , məna yükünün ağırlığının son iki misraya düşməsi
də bayatıya məxsus lakoniklik və oyanıqlıq da , misraların heca sayı da ,
cinaslar da – hamısı gözlənilir. Bununla belə şair bəzən sərbəst hərəkət edir .
Ənənəvi formadan kənara çıxır , bayatıların misralarında heca sayını artırmaq və
azaltmaq meyilləri də özünü göstərir . , ancaq bunlar bayatıların bayatı kimi
ahəngini pozmur. Bunu şairin nümunə göstərdiyimiZ aşağıdakı bayatıları bir daha
sübut edir
Ay qaya dərin qaya
Kölgəsi sərin aya
Çıxam qənşər yerindən
Elimi görüm , qaya
Dərdi məndə
Dərd nəəfəs dərdi məndə
Heç yerdə axtarmayın
Axtarin dərdi məndə
Mən aşıq qanlı dərə
Qanlı dik , qanlı dərə
Yanıb küə dönərəm
Tülümü qanlı dərə
7
Ümumilikdə
Azərbaycan poeziyası o qədər əzəmətli , o qədər möhtəşəm , o qədər mənalı , o qədər
qüdrətlidir ki bu poeziyada parlamaq çox çətindir . Bo poeziyanın yolu nə qədər
enişli – yoxuşlu olsa da , zaman – zaman öz dühalarını yetişdirmişdir. Əvəz
Mahmud da bu kök üstündə qərar tutmuş , bu sənət havası ilə nəfəs almışdır.
Onun əsərlərini oxuyarkən elə bil gözəl vətənimizin güllü- çiçəkli çöllərinin
seyr edirsən , qarlı dağlarını , dərin dərələrini , buz bulaqlarını seyr edirsən.
Ümidvarıq ki , əvvəlki çoxsaylı kitabları kimi şairin bu kitabı da oxucuların
qlbinə yol tapacaq , maraqla oxunacaq və əzbərlənəcəkdir .
Sabir Məmmədov – təqaüdçü müəllim ,
Комментарии
Отправить комментарий